Het transport bij Mandema te Sappemeer leeft al een aantal generaties voort. Het is allemaal begonnen op 1 augustus 1935 toen Mandema werd ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Veendam. Het vervoeren van goederen begint dan ook met paard en wagen. Naarmate de jaren voorbij gaan wordt het materiaal steeds een beetje groter. De vrachten wisselen elkaar af van stro tot zakgoed en van rijden met groenten en fruit. Omdat het vervoer met groenten en fruit steeds minder wordt, besluit Mandema in 1988 van 5 vrachtauto's terug te gaan naar 1 vrachtauto met haakarmsysteem. Hiermee gaat hij verder in het agrarisch transport voor aceco in hoogezand.
Doordat machinetransport steeds belangrijker wordt, moet het materiaal ook weer verder aangepast worden. Er wordt besloten een laadkraan aan te schaffen deze wordt op een laadbak geplaatst, voordeel hiervan is dat je geen extra gewicht overhoudt als de kraan niet nodig is. In 1996 haalt de zoon van Mandema zijn papieren en begint aan T. Mandema Internationaal transport te Sappemeer. Aangezien er nu twee bedrijven naast elkaar opereren, en dit niet echt wenselijk is, gaan vader en zoon op 1-1-2000 samen verder onderde naam Mandema Internationaal Transport vof .Vanaf 2000 komt het ferry werk meer aan bod en verdwijnt langzamerhand het vervoer van graan en machines. Het wagenpark wordt in de jaren erna langzaam weer een beetje groter als op 1-3-2002 de dochter toetreedt tot het bedrijf en meerijdt in het ferrywerk.
Nadat het ferrywerk verdwijnt wordt er meer begonnen met eigen werk, in de zin van rijden met stukgoed voor vaste opdrachtgevers. En wordt er weer met het vervoeren van landbouwmachines begonnen. Tot op de dag van vandaag gebeurt dat nog steeds. Het familiebedrijf bestaat vandaag de dag uit 4 trekkende eenheden met diverse mogelijkheden aan opleggers, en wordt gerund door 5 personen.